Att moderna bilar rostar lättare än äldre beror till stor del på de plastkåpor som täcker underredet på de flesta bilar idag. Detta uppmärksammades i Plus på SVT den 24/3 där man konstaterade att det är nästintill omöjligt att tillämpa rostskyddsgarantin på den typen av skador.
Bristfällig rostskyddsgaranti
Biltillverkarna kan lämna en rostskyddsgaranti på upp till 30 år, dock gäller endast garantin för rost som kommer inifrån och ut. Detta gör att garantin i stort sett är värdelös. I programmet diskuteras även de plastkåpor som sitter på moderna bilar idag och hur de påverkar rosten. Tanken med plastkåporna är att de ska ge bättre aerodynamik och därmed lägre energiförbrukning, dock har forskare på KTH slagit larm om att plastkåporna gör att underredet rostar snabbare än normalt. Anledningen är att det samlas fukt och vägsalter mellan kåpan och underredet.
Toyota sämst i test
I ”Vi bilägares” rostskyddstest har man gjort en sammanställning över vilka bilar som har bäst respektive sämst rostskydd. Bland årsmodeller 2009 till 2011 var Audi, Renault och BMW bland de bästa. Sämst resultat fick bland andra Toyota. Toyotas Sverigekontor hävdar att man inte alls ger en tolv års rostskyddsgaranti, istället formulerar man det som tolv års skydd mot genomrost. Vidare menar Toyota att just deras plastkåpor inte ger en förhöjd risk mot rost.
Klimatet påverkar
I vårt nordiska klimat utsätts bilarna för stora påfrestningar speciellt med tanke på allt salt som vi strör på vägarna. Under dessa väderförhållanden frodas rosten. Hur bra bilen står emot rost beror på hur tjock galvaniseringen är, hur den är konstruerad och hur du som bilägare sköter bilen.