Larmet: Redan rost på nya Tesla Model 3

Ägarna: Tesla säger att garantin inte täcker Enstaka måndagsexemplar – eller en snöboll som satts i rullning? Ägare klagar nu över dålig lack och rost på nya Tesla Model 3-bilar, enligt Inside EV:s. – Jag är inte den enda, jag har samlat 17 personer och i Quebec är det 90 personer, säger Joni Savolainen till Ilta Sanomat.

 

Tesla Model 3 är just nu världens mest framgånsrika elbil och har levererats till 140 000 kunder hittills i år. Bilen kostar från över 530 000 kronor i Sverige och många förväntar sig en premiumbil med hög kvalitet för de pengarna.

Men nu börjar det komma flera klagomål om att bilarna har dålig kvalitet på lackeringen, enligt elbilssajten Inside EV:s.

En av de drabbade är finländske köparen Joni Savolainen. Han var en av de första i Finland att få leverans av en Model 3 i slutet av mars i år.

Ganska omgående upptäckte Savolainen ett flertal brister i lackeringen och en genomgång av bilen som nu gjorts visar att den endast har grundlack på vissa ställen och redan visar tecken på rost, bland annat två bultar i bagageutrymmet. Delar av dörrarna samt A- och B- stolpar har endast  grundlackering. Trots upprepade kontakter med Tesla i Finland vill de inte hjälpa honom.

– Jag gav Tesla ett skriftligt klagomål och fotografier av bilen. Mitt krav var att dessa skulle tas om hand, berättar han för Ilta Sanomat.

Via den finska konsumentorganisationen fick han dock svaret från Tesla att inga av bristerna täcks av garantin, så nu behöver han lackera om bilen för över 100 000 kr.

– De sa att slitage är normalt och beror på vägarna i Finland . Enligt min mening är det inte riktigt att sådant slitage är normalt inom några månader, säger han till Iltalehti.

För att få en oberoende bedömning tog han bilen till den finländska handelskammaren som har fått mäta lackeringen. Inspektören konstaterar att han aldrig sett en bil med lika mycket stenblästring efter endast några hundra mil.  Bilens lackfinish är anmärkningsvärt tunn, i vissa fall bara 70 mikron tjock, medan den normalt är 150 mikron i liknande bilar .

Inspektionsrapporten innehåller en lång lista över defekter i färgfinishen . Det finns flera platser i bilen där grundfärgen redan lyser igenom .

– Det finns skräp under lacken och uppenbarligen har vissa områden inte målats alls, säger Savolainen.

Finska konsumentverket har nu startat en utredning mot Tesla.

Även kanadensiska ägare har drabbats av problem på landets snöiga och saltade vägnät. Flera ägare visar upp bilder på nästan nya Tesla Model 3 där lacken lossnar och bilarna rostar efter minde än ett år.

Roger-Pierre Gravels bil har drabbats av rost efter bara 3500 mil på vägarna. Men enligt Tesla finns det ingen garanti som täcker, felen beror på grus och sten på vägen.

– Bilen är dåligt konstruerad. Skräpet på vägen träffar bakvingen och får lacken att trilla av säger, han till TVA Nouvelles.

Tillsammans har de nu startat en Facebook-grupp och en klagosajt där de planerar en grupptalan mot att Teslas garantier inte täcker felen på de nästan nya bilarna.

Från Sverige har hittills inga stora problem rapporterats. Många ägare visar upp på Facebook att de skyddat sina bilar med både foliering och stänkskydd för att inte drabbas av rostproblem. En svensk vinter i saltslask kommer sannolikt avslöja om Tesla hunnit få ordning på problemen då de svenska bilarna började levereras. Tesla har 12 års rostskyddsgaranti. (Ändrad uppgift)

De Model S-bilar som rullat länge i Sverige är till skillnad från Model 3 byggda i aluminium och kan inte rosta.

Redaktören
redaktoren@bytbil.com
 07 aug. 2019